BMN groeit snel. De overname van Raab Karcher in 2023 resulteert in 35 nieuwe vestigingen en de samenvoeging van IT-systemen en teams. Dit brengt uitdagingen met zich mee voor de digitale transformatie en gebruikerservaring. Met de overname zijn veel nieuwe gebruikers toegevoegd aan het e-commerce platform van BMN. Blindspot heeft best practices in kaart gebracht van beide bedrijven om tot een gecombineerde gebruikerservaring te komen die bekend aanvoelt en conversieverhogend is gebleken.
Headless front-ends
Online gebruikers
Fysieke vestigingen
De onderzoeksfase
Voor aanvang van de design fase hebben we tijdens de discovery fase een “UX Scan” (uitgebreide analyse van de interfase) uitgevoerd en het Raab Karcher team dat is overgekomen naar BMN geïnterviewd. Daarnaast hebben we deze kennis aangevuld met marktonderzoeken van Baymard Institute waardoor we nog eens toegang hadden tot ruim 240 gebruiksonderzoeken van de meest bezochte e-commerce websites. De inzichten die daaruit voort zijn gekomen dienen als benchmark voor de doorontwikkeling.
De design fase
Het voornaamste doel van de doorontwikkeling van het platform is om de omzet per gebruiker te laten groeien. Om dit te bereiken hebben we tijdens de designfase een aantal subdoelen benoemd. We noemen er drie:
Een zachte landing voor de gebruikers van Raab Karcher
Door in een kort tijdsbestek de klantreis op het platform van BMN te laten fuseren met die van Raab Karcher hebben we het mogelijk gemaakt de nieuwe gebruikers een zachte landing te geven. Daarbij is steeds de overweging gemaakt of het toevoegen dan wel het aanpassen van functionaliteit een bijdrage levert aan de gebruikerservaring.
Ondersteunen van het aankoopproces
We maken het de gebruiker zo eenvoudig mogelijk om een bestelling te doen. Tijdens het aankoopproces nemen we vragen weg door op beslissende momenten de juiste informatie aan te bieden.
- Is dit product op voorraad bij de dichtstbijzijnde vestiging?
- Kan ik mijn bestelling ook laten bezorgen?
Prijscalculator
Bereken de juiste hoeveelheid producten in stuks, pakken, pallets en in de juiste staffelprijzen
Afhalen of bezorgen
Switch eenvoudig tussen afhalen bij een vestiging dichtbij danwel bezorgen
Aanbieden van verschillende prijsvarianten
Door het aanbieden van verschillende prijsvarianten stellen we de gebruiker in staat om een weloverwogen keuze te maken. Voor de omgeving van BMN is er voor een aantal varianten gekozen.
Vergelijking goedkoper product
Met het tonen van alternatieve producten heeft BMN meer grip op de verkoop van producten
Design system
Met de ontwikkeling van een design system zorgen we ervoor dat het makkelijker wordt om meer consistent en efficiënter nieuwe pagina’s te ontwerpen en ontwikkelen. Door het consistent gebruik van verschillende componenten zoals titels, tekst, buttons en kleuren is de visuele taal makkelijker te begrijpen voor de eindgebruiker.
Continue doorontwikkelen
Voor aanbieders van bouwmaterialen wordt het e-commerce platform steeds belangrijker voor de omzet maar ook voor de ondersteuning van andere bedrijfsonderdelen, zoals de fysieke vestigingen. Daarom zijn de ontwikkelingen aan het platform van BMN een continue proces. BMN blijft in samenwerking met Blindspot investeren in de ultieme gebruikerservaring en de groei van het platform om aan de verwachtingen van de markt te voldoen.